Romeo och julia, Stadsteatern Göteborg

image23

Romeo och Julia
Denna gripande kärlekssaga utspelar sig i en nära framtid på en plats där våldet tagit över. En värld utan plats för människor eller mänskliga defekter. En värld där pengar och makt är det enda som betyder något. Två härskande familjer, Montagues och Capulets, har skapat ett samhälle i krig. Deras hat är på väg att tas över av de unga. Denna värld utmanas plötsligt: Romeo på väg mot vuxenhet möter den livsbejakande Julia. Deras nedärvda fiendeskap bara ökar kärlekens styrka och de bryter sig ut som två fria själar och skapar en egen värld. Efter deras enda natt tillsammans bär den nya dagen ett dödligt hot. De erövrar sitt öde under en stjärna i natten. Istället för att leva döda, är de beredda att dö fulla av liv. Möt Shakespeares älskade tragedi i en spännande nutidsversion och regisserad av Maria Löfgren som senast iscensatte Jösses flickor - Återkomsten på Stockholms Stadsteater. I titelrollerna ses Emelie Jonsson, senast aktuell i komedin Lilla Livet på Göteborgs Stadsteater och Jonatan Rodriguez, välbekant för en större publik genom sina roller i TV-serierna Tre kronor och Saltön. Föreställningen fylls med musik från bl a Håkan Hellströms repertoar.



Hannahs Komentar:
förväntansfull och fortfarande i extas sedan jag såg "rosens namn" på stadsteatern för över ett år sedan tog jag plats i salongen. trevligt bemötande av skådespelarna redan i dörren in vilket är mycket ovanligt, men fantastiskt trevligt!
så började de då. En Presentatör inledde föreställningen med att fantastiskt tal. han lyckades alltis slänga in roliga komentarer då stämmningen behövdes livas upp (eftersom detta var ett genrep så tog saker och ting, bla klädbyten, lite längre tid än planerat). men han lyckades lyfta dessa stunder på ett makalöst sätt så jag hoppas nästan att de skriver in dem i manuset innan premiären på fredag.
jag hade inte läst någonting om föreställningen tidigare så jag hade ingen arning om att musiken skulle bestå av ca 98% håkan låtar! (detta gjorde mig lycklig och jag såg de hela som en uppvärmning inför fredag).

Rollista

Anna Bjelkerud, Romeos mamma
Ralph Carlsson, Julias Pappa
Eric Ericsson, Presentatör och betjänt
Christer Fjällström, Romeos pappa
Bahador Foladi, Romeos kusin
Mia Höglund-Melin, Romeos kompis
Carina M Johansson, Julias amma
Emelie Jonsson, Julia
Lisa Lindgren, Julias mamma
Thomas Nystedt, Präst
Anna Persson, julias kompis
Jonathan Rodriguez, Romeo


TIllsist mitt Betyg : H H H H H


Hään




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0